Pans Labyrint - biorecension

PANS LABYRINT

Regi & manus: Guillermo del Toro

Skådespelare: Ivana Baquero, Maribel Verdú, Sergi López

Releasedatum: ute nu

Betyg: *****

Ofelias liv har tagit en vändning som hon inte alls gillar. I efterdyningarna av det spanska inbördeskriget har Ofelias mamma, Carmen, gift om sig med en kapten i det fascistiska gardet. Carmen är gravid med kaptenens barn vilket gör att han kräver att de ska komma och bo med honom i hans förläggning långt ut på landet. Ofelia älskar att läsa sagoböcker och till sin stora förvåning är den första varelse hon springer på när hon anländer till förläggningen en lite flygande fe. Kaptenen är en hård man som driver ett hänsynslöst krig mot den lilla kvarvarande motståndsgruppen som finns i skogarna. Den långa resan har gjort Ofelias mamma svårt sjuk och när mamman inte orkar så tyr sig Ofelia till kaptenens hushållerska Mercedes. Under en promenad i skogen hittar Ofelia en stor och väldigt gammal labyrint, byggd av stenmurar. Där träffar hon faunen Pan som berättar för Ofelia att hon egentligen är en prinsessa och dotter till kungen av Underjorden. Ofelia får tre uppdrag som hon måste genomföra för att komma tillbaka till sin riktiga faders kungarike.

Guillermo del Toro har under de senaste åren visat att han är en av de mest lovande actionregissörerna. Hans filmer har varit fyllda av fantastiskt filmat testosteronaction med ordentligt med snygga specialeffekter. ”Pans Labyrint” är i grunden någonting helt annat. Den som tror att man enbart ska få en vacker saga med en olycklig liten flicka, feer och andra övernaturliga väsen kommer att bli, inte besviken, men i alla fall överraskad. Manusets storhet ligger i att historien väver samman Ofelias övernaturliga upplevelser med kriget mellan fascisterna och motståndsmännen på ett fantastiskt sätt. Den verkliga världens hemskheter glider helt omärkbart in i Ofelias fantastiska upplevelser och de två känns aldrig som skilda historier. Här har del Toro lyckats perfekt.

Skådespelarna gör över lag mycket bra ifrån sig. Ivana Baquero, som Ofelia, känns helt trovärdig i alla underliga situationer som hon hamnar i. Mariel Verdú, i rollen som Mercedes, möter inga mytiska väsen, utan går i stället upp mot högst mänskliga monster och hon står för filmens starkaste skådespelarinsats. Alla biroller fungerar, med Álex Angulo, som Dr. Ferrerio som den sticker ut från mängden.

”Pans Labyrint” är en nästan sjukt snygg film. Den blev belönad med Oscars för foto, scenografi och make-up och var mer än väl värd alla statyetter. Ofelias drömlika scener med Pan är fantastiskt vackra och färgfyllda och scenerna i den hårda, obevekliga verkligheten hos motståndsmännen är snyggt bleka och urvattnade. Ändå flyter de olika scenerna in i varandra perfekt och man märker knappt skillnaden förrän i efterhand. ”Pans Labyrint” är en av årets stora måste-filmer, lätt en av 2006 års bästa. En så här snygg och välberättad film är det nästan ett brott att missa!