Letters From Iwo Jima - DVD-recension

LETTERS FROM IWO JIMA

Regi: Clint Eastwood

Manus: Iris Yamashita

Skådespelare: Ken Watanabe, Kazunari Ninomiya, Shido Nakamura

Releasedatum: 29 juni

När de amerikanska styrkorna rör sig allt närmare Japan, under andra världskrigets slutskede ser den japanska militären hur strategiskt viktig ön Iwo Jima kommer att bli. De skickar dit soldater för att befästa ön ordentligt inför den amerikanska attack som oundvikligen kommer att komma. General Kuribayashi skickas till Iwo Jima för att leda styrkorna och se till att arbetet går som det ska. Han upptäcker snabbat att det råder brist på nästan allt. Då det är väldigt dåligt med vatten, mat, ammunition och manskap genomför generalen en hel del strategiska förändringar för att göra det lättare att försvara ön. När väl det amerikanska anfallet kommer blir det en hård strid på liv och död mot de numerärt överlägsna amerikanska soldaterna.

”Letters From Iwo Jima” är en mycket annorlunda amerikansk krigsfilm eftersom den berättar hela sin historia ur japanernas synvinkel. Regissör Clint Eastwood gjorde också ”Flags of our Fathers” ett knappt år tidigare, som utgår från Iwo Jima sett från den amerikanska sidan. Filmens tempo skiljer den också från de första andra filmer i genren. Den fokuserar betydligt mycket mer på karaktärerna än på krigsscener, även om dessa är mycket starka. Filmens foto är vackert. Färgerna har blekts ner så att nästan ser svartvit ut och det ger en känsla av klassisk krigsfilm. I rollen som general Kuribayashi gör Ken Watanabe ett av sina starkaste porträtt i karriären. Utan tvekan hans bästa i Hollywood. Värd att nämnas är också den japanska sångstjärnan Kazunari Ninomiya, i rollen som soldaten Sagio. ”Letters From Iwo Jima” är en film som bryter mot krigsfilmens konventioner och det gör att den sticker ut från mängden på ett förtjänstfullt sätt.