Gangster - biorecension

GANGSTER

Regi och manus: Steve Aries Aalam

Skådespelare: Mikael Persbrandt, Peter Gardiner, Kjell Bergqvist

Releasedatum: 27 april

Betyg: *

Antonio driver en het och framgångsrik krog i Stockholm. Han har en bakgrund som stenhård gangster och torped inom maffiabossen Thomas Ståhls organisation. Han arbetar hårt med att driva sitt ställe och har slutat med rån och beställningmord. Men han har inte släpp gangstervärlden. Alla människor runt honom är inblandade i bossen Thomas affärer och Thomas är en nära vän till Antonio. När Antonio ska göra den sista stora avbetalningen på ett svart lån han har tagit, så blir han rånad på pengarna. Nu sitter han med en obetald skuld på 3 miljoner och han vägrar att be Thomas om hjälp. Rånaren visar sig dessutom vara någon som står honom mycket nära. Antonio måste hitta sina pengar samtidigt som han måste se till att polisen inte tittar allt för nära på honom. Något som är extra svårt då hans före detta flickvän ingår i polisens spaningsgrupp.

Det ska erkännas att ”Gangster” inte är en bra film. Verkligen inte! Men jag rekommenderar den ändå. Varför? Jo, för att det här utan tvekan är en av årets roligaste svenska filmer. ”Gangster” är fylld av gapskratt. Humorn helt ofrivillig och regissören Steve Aries Aalam har knappast menat att man ska skatta åt hans film. Men det är oundvikligt. Filmen faller under kategorin ”så dålig att den blir rolig”. Huvudrollsinnehavaren Peter Gardiner, bossen Persbrandt och snuten Kjell Bergqvist står för ok skådespelarinsatser och Malou Hansson, som Antonios syster fungerar. Men sedan… resterande biroller är så hysteriskt under isen att man ofta bara skrattar rakt ut. . ”Gangster” har en rent imponerande vapen per minut-ratio. Det finns nog ingen svensk film som någonsin kommit upp i dessa siffror. Det flashas pistoler i minst varannan scen. Sedan kanske regissör Aalam borde träna lite mer på hur man filmar actionscener. Filmens stora shoot-out faller minst sagt platt. Den blir så töntig och förvirrande att man inte kan annat än att …tja, skratta. Dessutom är det fullt möjligt att filmen är klippt av en 5-åring. Hur som helst. ”Gangster” är fylld av fantastiskt roliga scener och jag kan inte annat än att ha jättekul åt den.