Spiderman 3 - biorecension

SPIDERMAN 3

Regi: Sam Raimi

Manus: Ivan Raimi, Alvin Sargent

Skådespelare: Tobey Maguire, Kirsten Dunst, Thomas Haden Church, Topher Grace

Releasedatum: 4 maj

Betyg:****

Peter Parker stortrivs med sitt liv. Han tycker sig ha hittat en bra balans mellan sina studier och kärlek till sin flickvän Mary-Jane och sitt liv som Spiderman. Men ju mer Spiderman blir älskad av New Yorks invånare, ju mindre märker han att hans personlighet sakta förändras. Peter ser inte att Mary-Jane mår dåligt och deras förhållande blir allt mer ansträngt. När han en morgon vaknar har hans dräkt blivit svart. Den nya dräkten stärker hans krafter, men trycker också fram de mörka sidorna av hans personlighet. Dräktens påverkan är stark och den gör honom självsäker, kaxig och övermodig. Peter lyckas bli av med den nya dräkten, men skapar på så vis en ny och dödligt fiende, Venom. Denna nya superskurk slår sig samman med boven Sandman för att hämnas på Peter och alla han älskar.

Den tredje filmen i en franchise brukar innebära dödsstöten. Det finns inte många Part 3 som hållit ens en godkänd nivå. Speciellt inte i superhjältesammanhang. Men regissören Sam Raimi har lyckats att behålla samtliga skådespelare genom alla tre filmerna och gör här ytterligare en ypperlig uppföljare. Spiderman-filmerna har genomgående fokuserat mer på personen bakom masken och han vanliga liv mer än superhjältedelen, något som gjort att filmerna verkligen stuckit ut från de flesta i samma genre. Här är det Peter och Mary-Jane som är mer intressanta än Spidermans äventyr. Det betyder inte att actionscenerna tonas ner. Tvärt om. ”Spiderman 3” innehåller några av de fetaste scener och stunts som kommer att synas på bio i år. Det är en sådan oerhört fart när det vankas action att filmen tycks ta tvärstopp när de tar slut. Som tur är finns den bakomliggande historien som suger in en direkt.

Tobey Maguire är i det närmaste perfekt som Peter Parker. Han får den nördiga killen som plötsligt känner sig älskad av en hel stad att kännas helt trovärdig. Kirsten Dunst är bra som Mary-Jane, men som Spiderman-läsare sedan 25 år tycker jag att hon spelar henne som alldeles för mesig. Bland birollerna sticker Thomas Haden Church ut i rollen som Sandman. Topher Grace, från ”That 70s Show”, gör Eddie Brock helt annorlunda än i Spiderman-tidningarna. Det fungerar ändå bra då han får fram den bitterhet som gör honom till Spidermans fiende.

”Spiderman 3” fortsätter det som del 1 och 2 gjorde så bra. Sällan lyckas filmskapare blanda action och en meningsfull historia på ett sätt som alla dessa tre filmer har gjort. Gillade man de två tidigare filmerna kommer man inte att bli besviken på nummer tre. Jag ser redan fram mot Spiderman 4!