15 april 2007

The Science of Sleep - DVD-recension

SCIENCE OF SLEEP

Regi och manus: Michel Gondry

Skådespelare: Gael Garcia Bernal, Charlotte Gainsbourg, Alain Chabat

Releasedatum: 18 april

Den blyga och tillbakadragna Stephane övertalas av sin mamma att återvända till barndomshemmet i Frankrike, där hon har skaffat honom ett kul och kreativt jobb som illustratör. Hans glädje grumlas omedelbart när det visar sig att arbetet är fruktansvärt tråkigt och inte innehåller någon form av illustration. Stephane har ett svårt fantasifullt drömliv som ofta hotar att ta överhanden över verkligheten. Många gånger är han plötsligt tveksam till om han drömmer eller är vaken. Besvikelsen över jobbet försvinner när han träffar sin nyinflyttade granne Stephanie. När de först träffas misstar hon honom för en flyttjobbare och Stephane är för blyg för att rätta henne. Det leder till att han måste låtsas att han inte alls bor i dörren bredvid för att kunna utveckla vänskapen med Stephanie. Snart inser Stephan att hans granne är något av en tvillingsjäl med en fantasi som nästan matchar hans egen. Hon uppskattar hans ofantligt coola uppfinningar, som en-sekunds-tidsmaskinen och glasögon för att göra den vanliga världen till 3-D. De börjar arbeta på projekt tillsammans och snart börjar Stephanie att charmas av sin blyge granne. När så allt plötsligt slår in och Stephane blir både framgångsrik på jobbet och får sina drömmars kvinna så börjar hans osäkerhet och livliga fantasi att sakta bryta ner honom. Han slits mellan sin fantasivärld och verkligheten och vet inte riktigt hur han ska hantera situationerna som uppstår.

Michel Gondry gjorde sig ett namn genom att göra grymma musikvideos med artister som Rolling Stones, Beck, Chemical Bros och framför allt Björk. Som långfilmsregissör slog han igenom med den storartade Eternal Sunshine of the Spotless Mind för två år sedan. Nu är han alltså tillbaka med en ny film, den här gången utan manus från guden Charlie Kaufmann. Filmen är rejält surrealistisk då man många gånger inte riktigt vet om Stephane drömmer eller inte. Mycket av filmen, och då framför allt alla drömsekvenser är till stor del animerade. Sådant kan sabba den mest välplanerade film, men som tur är har Gondry en bra fingertoppskänsla och animationerna passar mycket väl in i hela konceptet. Dialogen blir i bland lite irriterande då franska, spanska och engelska blandas genom hela filmen, men man kommer undan med det eftersom dialogen är mycket välskriven. Gael Garcia Bernal fungerar bra i huvudrollen. Han klarar av att kasta sig handlöst mellan seriösa scener och vansinniga drömsekvenser. Hade inte det fungerat hade hela filmen fallit platt. Charlotte Gainsbourge, som spelar Stephanie, gör mycket av en roll där hon egentligen mest ska spela straightman till Stephanes glada vansinne. Alain Chabat är också värd att nämnas för hans underbart roliga roll som Stephanes sexfixerade arbetskamrat. Filmen glider obehindrat mellan ren komedi, romcom och drama utan att det känns spilttrat. Gondry visar här igen att han är en mycket spännande regissör.

Publicerad i 019, nr. 8, 2006