15 april 2007

Oskuld - DVD-recension

OSKULD

Regi: Richard Glatzer, Wash Westmoreland

Skådespelare: Emily Rios, Jesse Garcia, Chalo Gonzalez

Releasedatum: 11 april

Oskuld utspelar sig i Echo Park i Los Angeles. Här bor den 14-åriga prästdottern Magdalena. Hon har ett par månader kvar till sin 15-årsdag och sin "Quinceanera", den traditionella fest som ska fira hennes inträde i vuxenvärlden. Magdalena upptäcker till sin förskräckelse att hon är gravid. Hennes djupt troende far blir vansinnig och kör ut henne från hemmet. Magdalena tar sin tillflykt till sin mors morbror, den åldrige men godhjärtade Tomas. Hos Tomas bor även släktens andra svarta får, Magdalenas kusin Carlos. Han har också blivit utslängd hemifrån, eftersom han är en buse, en tjuv och framförallt för att han är homosexuell. Inledningsvis har Carlos och Magdalena svårt för varandra, men med Tomas hjälp kommer de nära varandra.

Regissörerna Richard Glatzer och Wash Westmoreland har skapat en fantastisk film med en starkt realistisk ton. Filmer har en stark historia utan några onödiga utsvävningar och skådespelarna ligger hela tiden på gränsen till det briljanta. Huvudrollerna spelas av Emily Rios och Jesse Garcias, som båda gör långfilmsdebut. Rios har många tunga och svåra dramatiska scener som hon klarar av med en sådan galans att man kunde tro att hon är en ärrad veteran. Garcias är så vansinnig bra att jag inte finner några ord. Han får köra igenom hela känsloregistret och missar inte någonting någon gång. Tomas spelas av Peckinpah-veteranen Chalo Gonzalez, som också han är lysande. Gonzalez tar oftast ett steg tillbaka och låter de två ungdomarna spela ut ordentligt, något som egentligen bara förstärker hans insats. Oskuld är snygg på ett "icke-amerikansk-indie"-sätt och är väldigt välklippt. Mer känslostarkt än så här blir sällan ett biografbesök.

Publicerad i 019, nr. 8, 2006