The Wicker Man - DVD-recension

WICKER MAN

Regi: Robin Hardy

Manus: Anthony Shaffer

Skådespelare: Christopher Lee, Edward Woodward, Britt Ekland

Releasedatum: ute nu

Betyg: *****

Jag avskyr musikaler. Så enkelt är det. Jag klarar inte av när folk i filmer helt omotiverat bryter ut i sång. ”Wicker Man” är det enda undantaget. Filmen har klivit fram som en av de största kultfilmerna från engelskt 70-tal och den bör ses, även om man som jag inte uppskattar sjungande skådespelare. Polismannen Howie kommer till en avlägsen ö utanför den skotska kusten efter att han fått ett anonymt brev som talar om att en liten flicka på ön försvunnit. Lokalbefolkningen spelar helt ovetande om händelsen och Howie anar snabbt ugglor i mossen. Ön styrs av den udda Lord Summerisle och den djupt kristne Howie blir svårt chockad när han upptäcker att öns invånare förkastat kristendomen och i stället ägnar sig åt hedniska naturriter. När polismannen gräver djupare i fallet med den försvunna flickan märker han att det verkar som om hon lever, men skall offras till öbornas hedninska gudar.

”Wicker Man” är en riktigt annorlunda blandning av musikal, detektivfilm och skräck och hur konstigt det än låter så fungerar det riktigt bra. Sångerna är töntiga och det finns en del omotiverad nakenhet, men det går att ha överseende med. En sådan här film står och faller med sina skådespelare och som tur är klassen här förhållandevis hög. Edward Woodward tar rollen som Howie på största allvar och tillsammans med Christopher Lee, som spelar Summerisle, ser han till att filmen aldrig, trots sin udda utformning, blir löjlig. Slutscenen är så obehaglig att det är få filmer som lyckas toppa den. Christopher Lee anser att ”Wicker Man” är den bästa film han har medverkat i, och det vill inte säga lite. På senare år har filmen fått ett välförtjänt kultrykte och det är kul att se att den ges ut på DVD i Sverige så att alla får chansen att se denna unika film.

Publicerad i 019, nr. 2, 2006 och i långt format på www.benzo.nu